Monday, August 4, 2008

blk kg


-klia-antar waqi-ramadhan 2007-

slm buat adk2 yg mgkin menatap...pg td k.yh br smpai dr kg.lega rasanya, membereskan satu tugas yg kiranya wajib di lakukan sebulan sekali---mnjenguk ma ayh.mereka sihat2 shj--ayh mgkin nmpak lg kepenatan-smggu brkursus d jb.ma mcm biasa--cool..brsama natasya nya--bg din & waqi yg blum thu, natasya itu nama ank kucing jantan yg tggal menumpang sebatang kara di rmh, menemani ma ayh--menceriakan hr ma-sewajibnya.nama cantik yg diberikan okjah (a.k.a paijah) yg pd perkiraan k.yh tdk selayaknya berada pd sesuatu yg jantan sifatnya. :)

ptg sbtu, smasa dijemput ayh-sempat mengiringi paih ke asrama-paih...yg kita semua kenal. :) sejuk mata menatapnya-runsing d hati tiada yg tahu. sm2 kita doakan dia, keputusan peperiksaan terbaru tdk begitu baik.moga dia tdk hanyut dgn kwn2-atau mgkin jg tdk dia menghanyutkan kwn..

lewat petang menjenguk isyang di asrama--jangan tak percaya, dia makin susut...lagi.ada khabar gembira buat semua-markah bm nya tertinggi dlm kelas, dan katanya mungkin b.i juga tertinggi-cuma cikgu tak sempat umumkan..haha..kalian faham bukan?masih tak berubah adik yang satu ini.

tiba di rumah sdh lewat maghrib--sunyi betul...terfikir-bagaimana ayah ma meneruskan hidup dengan sunyi yang begitu??yang jelas di ingatan-bunyi natasya,bau natasya dan laungan ma memanggil natasya...besar maknanya natasya di mata ma-mungkin juga ayah-cuma tidak disuarakan mungkin..kerana itu jangan sesekali menyebut untuk membuang natasya..jahat mana pun dia-nakal mana pun dia--hanya itu yang ma ada-buat pemeriah suasana..ayah-yang pasti setia menanti---untuk membersihkan apa2 sisa natasya.seperti biasa ayah juga tidak pernah merungut..

semalam juga k.yh sempat menemani ma mencari kain baju kurung raya anak2 perempuannya.yang lelaki seperti kata ayah-beli saja yang sudah siap.sekali lagi ayah setia menemani--ke honyi.walaupun sekadar menunggu di kereta, jelas sekali dia tidak mahu sunyi di rumah.juga sempat ke rumah amah--menjenguk ayah aji yang baru 'menukar manik mata'-katanya..smpai sekarang k.yh masih tak tahu mcm mana rupanya manik mata...????

tepat 8.15, k.yh sudah berada di dalam bas.dihantar ayh ma.seperti biasa-ayah malu saat mahu dicium pipi-cepat2 dia mengalihkan muka..adik2ku-selepas ini,biasa2 kan ya?selagi sempat-kita buat..ma bertanya-ada duit?soalan biasa yang kadang2 sukar untuk membiasakan diri menjawab 'ada'.hahaha... :) .tp mcm skima jawapan yang biasa-ada ma,klu xda,kita puasa..

insyaAllah lagi 2 mggu k.yh balik lg...cuti skolah dan k.a bertunang...

2 comments:

pemburu syurga said...

2,3 hr lps mimpi psl ayah
menangis2 dlm mimpi
bla sedar rupanya betol2 mnangis
semoga allah melindungi ayah ma kita..

faith said...

tandanya rindu tu...ayh ma pun rindu.disebut nama anak2 berulang kali.ayh ada royak nk cdgkan ki blk mesia,wlaupun skejap.ada dia royak?moga sihat2 slalu