Wednesday, January 28, 2009

hari raya cina

pagi ahad jam 6.30, baru dapat menjejak kaki di tanah r.panjang.dijemput ayah seperti selalu,bertanya khabar aku dan adik2.seperti biasa-ok sj ayah.smpai di rumah melihat kerut risau din-barangkali memikirkan mahu dicari di mana 20 ribu buat pembedahan kali kedua tangannya.jangan buntu din, masih banyak cara,masih ada kakak-kakak untuk membantu.apa guna saudara kalau masalah sekecil ini tidak bisa dibantuselesaikan.
sekitar jam 9.30 pagi, menemani ma dan jah ke pekan rantau panjang.ma mencari t-shirt dan seluar trek cang, jah mencari kertas kajang dan aku mencari sehelai jins,namun dijumpai bersama 2 helai baju.seperti sudah jadi kebiasaan 2 3 menjak kebelakangan ini, 1 yang dicari, 3 atau 4 yang lain mengekori.hisy...tabiat baru yang patut aku kikis cepat2, kalau tidak kikir lah aku selepas ini.
petangnya baring2 membaca akhbar.tidak mahu menemani ayah ma ke kenduri.bosan amat mahu menadah telinga mendengar soalan yang sama.sudah boleh kalian agak rasanya apa bentuk soalannya.
malamnya memerhati lembut tangan ayah ma mengurut tangan din-betapa kita beruntung din,sakit kita ketika mereka masih disisi.ada mereka untuk menemani,walau sesekali diiringi bebelan-tidak mengapa.enak didengar juga sekali sekala.
pagi isnin-sekitar jam 9.30 pagi bertolak ke pulai chondong, ke rumah tukang urut yang biasa.sesi urutan keempat untuk aku dan pertama kali untuk din.ya tuhan, sakit betul kali ini,bahana bertumit tinggi dan berulang naik turun ke tingkat 3,juga memandu 50 km hampir setiap hari.2 jam baru selesai.ringan rasanya badan.bagi yang belum pernah berurut,jangan sesekali kalian cuba-kata orang, jangan diajar badan berurut,ketagih jadinya.konteks aku-terpaksa.
petangnya, menyambut makcik sekeluarga.membawa menantu barunya dan seisi keluarga yang x berapa besar itu.terduduk aku petang itu dengan ayat pedas mak saudara ku yang satu,sangkaku tiada yang perasan,tapi ayah faham rupanya.ayah yang sangat2 menjaga bab itu,agak terasa mungkin, kerana itu diulang2 di depan ma.mohon ma mengerti bagi pihak kakaknya.tiada apa yang sakitnya ayah,apa yang dikata betul belaka.biarkan mereka, lenguh mulut berhenti jua.
pagi selasa-sudah lama tidak bermalasan begini..hahaha...(betul ke wok?)..aku tidur sepanjang pagi.mungkin masih terasa dan terkenang tingkah makcik yang semalam.tengaharinya mula mengemas barang2 untuk dibawa ke kl.serasa tidak mahu menjenguk saudara untuk tempoh yang dekat ini.merajukkah aku?
petangnya menjenguk icang di asrama.sihat2 seperti selalu.jangan risau =) (buat kekasih2 hatinya-wok dan okjah)
malamnya-berangkat ke kl dengan bas persiaran.sudahlah mahal dari biasa, servisnya pun lebih istimewa dari biasa.hahaha..tayar pancit di k.krai.2 jam menunggu baru boleh menyambung perjalanan.sudahnya 9.15 pagi baru aku sampai di stesen lrt salak selatan.emergency leave yang pertama untuk tahun ini..huhu..seronok juga sebenarnya. kesian moksu, menunggu ku sedari jam 5 pagi, akhirnya pulang dengan tidur yang tidak cukup, dan aku yang tidak sampai2.itulah moksu, sudah ku katakan, tunggu panggilan baru bergerak.akhirnya, ber lrt juga lah aku.
petangnya-dibelanja sate hj samuri.terima kasih untuk yang sudi belanja.lain kali boleh lah lagi ye =)
-awalnya tidak tahu mahu tulis apa, akhirnya biar semua tahu, aku memang kering idea.sekadar mahu berkongsi dengan mereka yang dekat-

No comments: