Saturday, January 31, 2009

perihal madu

lewat petang semalam,moksu bercerita perihal mencari isteri.didengar dari radio katanya.ada 5 petua mencari isteri ;
1) pilih yang beriman
2) pilih yang sejuk mata memandang
3) pilih yang pandai memasak
4) pilih yang boleh menjaga hati
5) pastikan keempat2nya tidak mengenali satu sama lain
serius aku mendengar,lawak antarabangsa rupanya.ada betulnya juga.pagi ini sementara menunggu mata mengantuk, terfikir kembali tentang itu.perihal madu-pernah kutanyakan pada ayah-tidakkah dia mahu beristeri lagi, memadukan ma dalam makna kata yang lain.ringkas saja jawabnya-tidak ada lelaki yang tidak mahu beristeri lebih dari satu.tapi bagi dia,tidak sanggup untuk melihat anak-anak perempuannya dimadukan suatu hari nanti.lalu aku terfikir-apa kaitan dia beristeri lain dengan kami yang dimadukan.'slow' betul aku masa itu (seingatnya-soalan ini aku ajukan sewaktu di darjah 3).bila di usia begini baru ku faham.
sewaktu di tingkatan 2 di sebuah sekolah agama di kota bharu, seorang senior yang kononnya boleh meramal sesuatu melalui garis di tapak tangan,meminta melihat tapak tanganku.sebaik saja ditenung, dia terus berlalu.katanya tiada apa2 yang menarik.dari air mukanya aku tahu dia sembunyikan sesuatu (terasa pula mahu menyanyikan lagu sembunyi-misha & andy flop poppy).puas dipaksa barulah diberitahu-katanya aku akan dimadukan-samada menjadi yang tua atau yang muda.hahaha-bayangkan apa perasaan ketika itu-kelabu sekejap muka-di umur itu aku dikatakan akan dimadukan-takut amat!!!aku hidup dengan bayangan itu sehingga sekarang.setiap kali terfikirkan itu, seriau bulu roma.mana iman dan akal ku?tidakkah percaya pada qadha' & qadar itu adalah sebahagian daripada rukun iman?tidakkah kerja menilik itu syirik?tidakkah berdosa aku?tapi itu aktiviti zaman jahiliyah,masa remaja,semua benda hendak dicuba. sudah ku pohon ampun dari Tuhan-moga2 diterima.
ditanyakan pada kawan2 satu ofis perihal madu.yang lelakinya akan menjawab 'mahu saja'.yang perempuannya menjawab 'tidak rela,baik diceraikan dari dimadukan'.aku menjawab 'no komen'.hahaha-macam artis pula.seorang ustaz yang selalu bercerita perihal ingin beristeri lebih menjawab 'tidak mungkin cik yah.saya sayangkan isteri saya.susah saya mendapatkannya,mana mungkin saya sakitkan hatinya'.ustaz yang tahu hukum-hakam,yang tahu lebihnya & kurangnya madu pun tidak sanggup memadukan.ermmmm...fikir2 lah.
madu itu manis sekali,
pahitnya berkali-kali.

-kenapa berat benar tajuk pagi ini?-

No comments: